Dersin Adı | Anayasacılık ve Demokrasi |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSIR 325 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu ders, hukuk ve siyaset ilişkisini anayasacılık konusuna odaklanarak incelemektedir. Derste anayasacılık hakkında kavramsal bir tartışma sunularak, anayasacılık ve demokrasi arasındaki karmaşık ilişkiye ışık tutmak amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders üç kısımdan oluşmaktadır. Birinci kısım teorik sorulara, ikinci kısım dünyada giderek artan anayasallaşma sürecinin ardında yatan sebeplere ve üçüncü kısım ise Türkiye örneğine odaklanmaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse Giriş | |
2 | Anayasacılık nedir? | Whittington, K. E. (2008). Constitutionalism. In Wittington, K. E., Kelemen, R. D. & Calderira, G. A. (eds) The Oxford Handbook of Law and Politics (pp. 281-99). Oxford: Oxford University Press. Sunstein, C. R. (1993). Constitutions and Democracies: an epilogue. In Elster, J. & Slagstad, R. (eds.) Constitutionalism and Democracy (pp.327-357). Cambridge: Cambridge University Press. Alexander, L. (2005). Constitutionalism. In Golding, M. P. & Edmundson W. A. (eds) The Blackwell Guide to the Philosophy of Law and Legal Theory (pp.248-258). Malden: Blackwell Publishing. |
3 | Anayasacılık, demokrasi ve haklar (I): Hayek | Hayek, F. A. (1978). The Constitution of Liberty. China Social Sciences Publishing House, Chengcheng Book Ltd. [Introduction, pp. 1-11; Chapter 1, pp.11-22; Chapter 14, pp.205-220] |
4 | Anayasacılık, demokrasi ve haklar (II): Dworkin | Dworkin, R. (2005). Freedom‘s Law. New York: Oxford University Press. [Introduction: The Moral Reading and the Majoritarian Premise, pp.1-38] |
5 | Anayasacılık, demokrasi ve haklar (III): Habermas | Habermas, J. (1996). Between Facts and Norms: Contributions to a Discourse Theory of Law and Democracy. (Rehg, W., Trans). Cambridge: The MIT Press. [Chapter 3.1, pp.84-104; Chapter 3.3, pp.118-131] |
6 | Anayasacılık, demokrasi ve haklar (IV): Rorty | Rorty, R. (1989). Contingency, Irony and Solidarity. Cambridge: Cambridge University Press. [Introduction, pp.xiii-xvi; Chapter 3, pp.44-69] |
7 | Anayasacılık, demokrasi ve haklar (V): Waldron | Waldron, J. (1999). Law and Disagreement. Oxford: Clarendon Press. [Chapter 13, pp.282-312] |
8 | ARA SINAV | |
9 | Siyasetin Yargısallaşması teorileri (I) | Ginsburg, T. (2008). The Global Spread of Constitutional Review. In Wittington, K. E., Kelemen, R. D. & Calderira, G. A. (eds) The Oxford Handbook of Law and Politics (pp. 81-98). Oxford: Oxford University Press. Hirschl, R. (2008). The Judicialization of Politics. In Wittington, K. E., Kelemen, R. D. & Calderira, G. A. (eds) The Oxford Handbook of Law and Politics (pp.119-141). Oxford: Oxford University Press. |
10 | Siyasetin Yargısallaşması teorileri (II) | Hirschl, R. (2004). The political origins of the new constitutionalism. Indiana Journal of Global Legal Studies, 11(1), 71-108. |
11 | Türkiye’de anayasacılığın kuruluşu | Özbudun, E. & Gençkaya, Ö.F. (2009). Democratization and the Politics of Constitution-Making in Turkey. Budapest: CEU Press. [Chapter 1, pp. 7-26} Ahmad, F. (1977). The Turkish Experiment in Democracy: 1950-1975. London: C. Hurst & Company. [Chapter 6, pp.147-177] |
12 | Türkiye anayasalarının karşılaştırılması | 1924 Constitution in English: Earle, E. M. (1925). The New Constitution of Turkey. Political Science Quarterly, 40 (1), 73-100. 1961 Constitution in English: http://www.anayasa.gen.tr/1961constitution-text.pdf 1982 Constitution in English: https://global.tbmm.gov.tr/docs/constitution_en.pdf |
13 | Türkiye Anayasa Mahkemesi’nin anayasayı yorumlayış biçimi | Shambayati, H., & Kirdiş, E. (2009). In pursuit of “contemporary civilization”: judicial empowerment in Turkey. Political Research Quarterly, 62(4), 767-780. Belge, C. (2006). Friends of the Court: the Republican alliance and selective activism of the Constitutional Court of Turkey. Law & Society Review, 40(3), 653-692. |
14 | Sonuç ve Genel Değerlendirme | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final |
Ders Kitabı | Ders için tek bir ders kitabı yoktur.
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 20 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 2 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 4 | 64 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 15 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 17 | |
Final Sınavı | 1 | 25 | |
Toplam | 169 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | ||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına katkı sağlayan diğer disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahiptir ve bu disiplinlerden yararlanır. | |||||
3 | Klasik ve güncel kuramlar arasındaki farklılıkları ayırt eder ve ilişkileri değerlendirir. | X | ||||
4 | Bölgesel ve küresel sorunları tanımlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | |||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
6 | Alan ile ilgili konularda diğer kişi ve kurumlara düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı ve sözlü aktarır. | |||||
7 | Ulusal ve uluslararası siyasetin aktörleri ve kurumları arasındaki ilişkilerde görülen tarihi süreklilik ve değişiklikleri tespit eder. | |||||
8 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarıyla ilgili kavram, kuram ve gelişmeleri bilimsel yöntemlerle inceler. | X | ||||
9 | Bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır. | |||||
10 | Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak siyaset bilimi ve uluslararası ilişkilerle ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Protfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest